8. Decidim la promoció i distribució del producte

L'horta de València

El mix màrqueting és la combinació de diferents elements -producte, preu, promoció i distribució- que utilitzen les empreses per tal d’acomplir els seus objectius comercials. Tanmateix, la possibilitat de modificar cadascuna d’aquestes variables és molt diversa. Així, el producte o la distribució poden requerir de recursos que no sempre són abastables, mentre que el preu i la promoció poden ser canviats amb més facilitat. Els dos primers factors han estat definits en altres moments d’aquest projecte (punts número 1,2,3 i 5), mentre que els dos últims encara no han estat tractats específicament.

La distribució és el camí que ha de recórrer el producte des de la seua fabricació fins a la seua venda al consumidor finals. És clar, per tant, que aquest recorregut serà més llarg depenen del nombre d’intermediaris que hi poden intervenir. A més, és important tindre en compte que aquesta circumstància tindrà una repercussió directa sobre sobre la forma en què siguen distribuïts els beneficis que origine la venda del producte i, en conseqüència, sobre el seu preu. A partir d’aquesta explicació, pot ser interessant plantejar el grup algunes qüestions que poden ser origen de debat o, com a mínim, ajudar a fomentar una reflexió crítica. Exemples en aquest sentit poden ser el poder de les grans distribuïdores -molt evident en sectors molt propers a l’alumnat, com el de l’alimentació-, o el recurs al cooperativisme com una forma de defensar els interessos dels xicotets productors en mercats molt competitius.

En el cas d’un projecte com el que estem desenvolupat la distribució implica, fonamentalment, haver de decidir dues qüestions: els proveïdors i el punt de venda. Com en ocasions anteriors, és important que el grup siga conscient de quines són les conseqüències econòmiques i socials que pot implicar aquesta decisió. Aquest moment pot ser una bona ocasió, per tant, per a raonar sobre la importància de treballar en mercats locals i la necessitat de reduir els costos mediambientals que implica el transport de mercaderies. A més, és convenient que els i les alumnes siguen conscients que no existeixen estàndards laborals internacionals i, per tant, possibilitats de controlar les condicions en què són empleats les treballadores i els treballadors arreu del món. 


Per la seua part, l’objectiu més habitual de la promoció, tot i que poden existir d’altres, és donar a conéixer el producte entre els possibles compradors. Es tracta, per tant, d’una forma de comunicar un missatge amb una intenció comercial. És important, a més a més, determinar quin serà el canal utilitzat. Una vegada aclarits els principals conceptes relacionats amb aquesta matèria, els i les alumnes poden proposar una estratègia per tal d’assolir els seus objectius com a empresa. En aquest cas, i donades les possibles limitacions de recursos que poden condicionar tot el procés, és convenient plantejar el grup quins són els canals que podran ser utilitzats. Aquesta situació pot ser aprofitada per comentar els condicionats que poden afectar aquesta decisió. Així, a més de les qüestió econòmica, poden influir altres variables com els mitjans tècnics disponibles o la necessitat de comptar amb coneixements específics, entre d’altres.

Tot i això, és cert que en l’actualitat resulta relativament senzill poder disposar de recursos molt valuosos sense necessitat de fer cap inversió. Els telèfons mòbils, per exemple, ofereixen moltes possibilitats en aquest sentit. Així, poden ser emprats tant per a la gravació com per a l’edició d’àudio i de vídeo. De fet, existeixen moltes aplicacions que poden ser descarregades debades i que ofereixen moltes possibilitats per aquest tipus de treballs. A més, aquest tipus d’eines desperten un interés especial en l’alumnat, la qual cosa pot ser aprofitada per introduir-los en usos que tenen un important component educatiu.

Així doncs, una de les possibles pràctiques que es podrien proposar en relació amb la promoció del producte consistiria a realitzar una falca de ràdio que, si es donaren les condicions necessàries, podria ser emesa a través de la megafonia del centre. És important que l’alumnat siga conscient de quins són els elements formals que composen aquest recurs i la importància que té la forma en què són combinats per acomplir els fins per als quals ha estat creat. Des d’aquest punt de vista, podríem entendre que la proposta hauria de tindre present, almenys, les qüestions següents:
  • La falca ha de tindre un missatge com una música.
  • El missatge ha de contindre tots els elements necessaris: identificació del producte, preu, forma en què serà distribuït, etc.
  • El llenguatge ha de ser coherent amb el registre i l’us comunicatiu de l’anunci.
  • La informació transmesa, com la forma en què això és faça, ha de ser responsable i, per tant, contribuir a enviar un missatge socialment valuós.
  • Ha de tindre una durada adequada. Així, les propostes no haurien de ser superiors a un minut.
  • El recurs ha d’estar ben editat. Això hauria d’implicar, almenys, que el missatge puga ser entés correctament i que la música complisca una funció diferenciada. Així, aquesta pot servir d’acompanyament, ressaltar alguna de les seues parts, atraure l’interés del públic o facilitar la indentificació amb el producte, entre d’altres.
  • El resultat final ha de ser adequat per al públic al qual s’adreça i despertar el seu interés.
Polsa sobre la imatge per a sentir "Falca Batuts"

Comentaris