11. Elaborem la comptabilitat


En aquesta fase del projecte les i els alumnes han d'elaborar els principals documents que composen el pla financer d'una empresa: el pla de tresoreria, el compte de resultats i el balanç. Donada la complexitat que implica aquest tipus d'informació, és important comptar amb un material de suport el més senzill possible i, sobre tot, el més adaptat possible a les experiències que el grup ha acumulat fins aquest punt. D'aquesta manera és més probable que es puguen connectar els aprenentatges d'etapes anteriors i que els nous ho facen d'una forma més entenedora. Per aquest motiu, és aconsellable que es done prioritat a aquestos objectius abans que a la necessària rigorositat amb què ha ser elaborada qualsevol tipus de comptabilitat. No obstant això, no s'hauria de perdre l'oportunitat de fer veure a la classe que, si no es fa correctament, aquestos documents poden transmetre una informació que no es corresponga amb la situació real de l'empresa i, per tant, que puga resultar inútil per als fins que se li pressuposen.

Així les coses, una proposta podria ser lliurar al grup un model d'aquestos documents per tal d'elaborar-los conjuntament a partir de les orientacions facilitades pels docents. Tot i això, és interessant que es dispose de cert nivell d'autonomia per a elaborar-los. D'aquesta manera seria convenient establir diferents temps per a facilitar aquest objectiu i, alhora, comptar amb la possibilitat de fer les rectificacions oportunes. Una possibilitat que caldria valorar és la de transmetre aquesta informació tant per escrit, a mode d'instruccions, com oralment a partir de les explicacions habituals.

També és imprescindible que, en el casos que siga possible, s'utilitze informació procedent d'altres parts dels projecte. Aquest és el cas de les factures emeses i rebudes que poden ser utilitzades tant per a l'elaboració del pla de tresoreria -per a indicar una part de les entrades i eixides de diners-, com del balanç -per a fer constar el valor dels diferents elements de l'actiu. Un altre exemple en aquest sentit és el contingut de la proposta de finançament acordada en la pràctica número 6, que hauria de servir com a base per a introduir els elements del passiu del balanç com per a establir el resultat financer en el cas del compte de resultats.

Pel que respecta a la forma de dur a la pràctica aquesta proposta, les alternatives possibles estan condicionades pels mitjans de què es dispose. La manera més senzilla és facilitar el grup diferents models en suport paper i utilitzar-los com a material de classe. Cal tindre en compte que, junt amb aquesta documentació, caldria afegir la informació necessària per a poder completar-los tal i com ha estat assenyalat en un paràgraf anterior. L'altra alternativa consisteix a aportar aquestos mateixos documents en suport informàtic. Una possibilitat en aquest sentit és utilitzar les aplicacions associades als comptes de Google. En aquest cas es pot transmetre aquesta informació a través de fulls de càlcul que poden ser compartits amb el grup i que, a més a més, ofereixen altre tipus d'avantatges tant per a l'alumnat com per al professorat. Així, es poden fer servir algunes de les opcions disponibles per a afegir notes aclaratòries, introduir comentaris a partir del treball realitzat, o moderar xats per resoldre dubtes, entre molts altres. Tot això, al cap i a la fi, fa possible fer un seguiment més individualitzat i, per tant, més ajustat a les necessitats particulars de cada alumna o alumne. A més a més, la utilització d'aquest tipus d’eina fa possible la introducció de fórmules matemàtiques que faciliten el seu càlcul. És convenient, tanmateix, que aquestes siguen introduïdes pels estudiants. D'aquesta manera, a més d'iniciar els alumnes en l'ús d'aquest tipus de ferramentes, es disposa de l'oportunitat de descobrir la lògica que explica el funcionament d'aquest tipus de documents.

Comentaris