2. Definim el producte (i treballem sobre els valors)



Un producte està compost per un conjunt de característiques, una part de les quals són tangibles i d’altres no -és a dir, que es poden tocar o no. Els principals factors que composen un producte, tot i que poden canviar segons la seua naturalesa, són:
  • Nucli. En formen part totes les propietats que el fan adequat per a determinades funcions i usos.
  • Qualitat. És la forma en què són valorats els diferents elements que composen el nucli del producte i que fan possible la seua comparació amb altres productes similars.
  • Preu. Es tracta d’una de les variants que pot tindre una major influència en la definició d’un producte. És important conéixer quines són les condicions en què ha estat produït per poder avaluar convenientment el seu valor de canvi.
  • Envasament. Element que servei per a protegir el producte i que, a més, li dóna una aparença comercial. Si la seua naturalesa ho permet, és important que siga reciclable.
  • Disseny, forma i grandària.
  • Marca, noms i expressions gràfiques. Faciliten la identificació del producte, ha de ser fàcilment recordable i serveix per identificar l’empresa davant de la societat.
  • Producte ampliat. Es tracta d’un seguit de valors afegits a la compra i que en bona mesura serveixen per marcar diferències amb altres productes.
  • Imatge del producte. Opinió que té el consumidor segons tota la informació que rep sobre el producte.
  • Imatge de l’empresa. Consideració que els compradors tenen dels productes i que serveixen per condicionar el seu criteri i actituds respecte d’ells.
A més de tot això, és important que tinguem en compte quin és l’avantatge competitiu o factor diferenciador del producte, és a dir, quina de les seues característiques el diferencien d’altres oferts en el mercat. A partir de totes aquestes consideracions, es pot plantejar una activitat l’objectiu de la qua siga que el grup identifique cadascun dels factors aplicables a un producte. Es poden trobar alguns exemples interessants en els enllaços següents:

Sensemesura

La Fageda



Una vegada fet això, es formen grups de no més de quatre persones i se’ls demana que definisquen un producte fent servir tots els elements anteriors per poder fer una breu presentació davant de la classe. L’objectiu d’aquesta pràctica ha de ser triar el producte millor valorat pel grup per tal de desenvolupar un pla d’empresa. És important, per tant, que a banda de les qüestions adés esmentades, siguen tractades d’altres que poden condicionar aquest procés. Per aquest motiu, en la presentació haurien d’afegir-se algunes de les qüestions següents:
  • Inversió necessària.
  • Marge de benefici, segons el preu considerat i les despeses previstes.
  • Temps i coneixements necessaris per a l’elaboració del producte.
  • Obligacions legals, en el suposat que pogueren existir. Un exemple prou freqüent són els productes que impliquen la manipulació d’aliments.
  • Definició dels possibles compradors del producte.
A més de tot això, pot ser interessant tindre present algunes consideracions formals. Així, és important que el format en què es presente la informació es corresponga amb la intenció comunicativa que es persegueix. Així, tant els materials com els arguments utilitzats han de resultar atractius per al públic al qual s’adreça. Això ha d’implicar utilitzar materials diversos, redactar els textos amb la major correcció possible, sintetitzar la informació o fer una presentació oral que reforce el missatge exposat, entre d’altres. En aquest últim sentit, pot ser una bona ocasió per a comentar quina ha de ser la forma en què han de ser combinades les informacions orals i escrites per tal d’evitar repeticions o donar agilitat al procés comunicatiu.

En últim lloc, és important que l’alumnat aprenga a discriminar el valor de la informació segons la font. Per aquesta raó convé que aquestes estiguen identificades en el treball dins d’un apartat dedicat a la bibliografia de forma que puga ser comprovada la seua procedència, com també ser consultades en cas de necessitat.

Comentaris