5. Fem una enquesta

Il.lustració Miguel Brieva

Una vegada decidit quin és el producte que es vol desenvolupar, el grup ha de investigar quines són les seues possibilitats d’èxit. Per això, han de realitzar una xicoteta investigació de mercat amb els objectius següents: 
  • Disposar d’informació sobre el nivell d’acceptació del producte.
  • Conéixer com es valorat el factor diferenciador.
  • Tractar de definir un perfil de comprador.
  • Saber com es percebut el preu ofert.
Per fer aquesta pràctica es formen diferents grups -preferentment, de no més de cinc persones- i se’ls demana que realitzen una mostra amb 20 preguntes, 5 per cadascun dels objectius adés esmentats. Per tal d’introduir un major nivell de complexitat, pot ser interessant establir més condicions, com la necessitat de formular diferents tipus de qüestions. En aquest sentit, i segons el tipus de resposta que es demana, es poden diferenciar les classes següents:
  • Resposta alternativa: únicament és possible triar una de les opcions descrites.
  • Caselles de selecció: poden ser triades diferents opcions de les propostes.
  • Graella de selecció múltiple: cal contestar combinant dos ítems i no és possible repetir-los.
  • Resposta oberta: la persona qui contesta té llibertat per decidir el contingut de la seua contestació.
  • Escala numèrica: cal respondre decidint una puntuació.
És important que els estudiants siguen conscients que l’ús de diferents tipus de qüestions permet obtindre una informació més complexa i, per tant, més ajustada als objectius que es tracten d’acomplir.

Una vegada finalitzat aquesta primera fase del treball, és important que el grup pose en comú els seus resultats. Això es pot fer de diferents formes: des de utilitzant un document de google i compartint-lo amb l’alumnat fins a escrivint les diferents preguntes per a cadascun dels apartats a la pissarra.

Siga quin siga l’opció triada, és interessant que es produisca un debat entre l’alumnat a partir de les propostes efectuades i que aquest tinga com a resultat l’elecció de les qüestions que, a judici del grup, poden contribuir millor a l’acompliment dels objectius definits. Per això, es pot fer una votació a ma alçada o, si es disposen dels mitjans necessaris, utilitzar algun tipus de sistema telemàtic -un full de càlcul amb puntuacions per a cadascuna de les preguntes realitzades pot ser un exemple ben senzill en aquest sentit. De tota manera, és convenient que abans del començament d’aquest debat es definisquen prèviament les condicions en què haurà de realitzar-se per a garantir-ne la seua eficàcia. Una proposta en aquest sentit pot ser que es fixen torns d’intervenció amb una durada limitada, que la votació es produisca immediatament després que haja participat tot l’alumnat que ho haja sol·licitat i assignar un temps total per a la conclusió del procés. En qualsevol cas és imprescindible que aquestes normes de funcionament siguen proposades abans del començament de l’activitat perquè puguen ser interpretades con una forma d’ordenar-la i no de condicionar el seu resultat. 



Decidides totes les qüestions, la forma més fàcil de realitzar l’estudi és a través d’una aplicació telemàtica. Els formulalrs de google, a més de ser una opció gratuïta, permeten realitzar aquest procés d’una forma molt àgil i intuïtiva. A més a més, un altre avantatge de fer servir aquest tipus de ferramentes és que poden ser compartides molt fàcilment -a través de programes de missatgeria instantània, per exemple- i que realitzen l’anàlisi estadística automàticament. De tota manera, junt amb el qüestionari, és convenient que s’oferisca informació més detallada del producte per a la qual cosa pot ser molt interessant enllaçar algun tipus de material complementari: un document explicatiu, fotos, vídeos, etc.

Comentaris