Una història sobre la fi de la relació laboral


Per a començar  hem de poder identificar quines són les diferents causes que poden suposar la fi de la relació laboral. Així, podríem establir una primera classificació en funció de quina siga la part de la relació laboral que decideix posar-li fi: les persones treballadores, les empreses o totes dues. De tota manera, donada la dificultat de proposar un criteri vàlid per a totes les situacions possibles, és important que contextualitzem els diferents casos per a facilitar la seua comprensió. D’aquesta manera, per exemple, tot  i que és cert que en el cas d’un contracte temporal la durada és una de les condicions acordades, no podem inferir d’açò que les parts l’hagen negociada a partir d’una posició assimilable.

En qualsevol cas, per tal de facilitar l’aproximació a aquesta matèria, pot ser interessant disposar d’una fitxa de treball com la que es mostra a continuació. Aquesta pot ser omplerta pel grup a partir de les explicacions realitzades pel professorat.



Una vegada fet això, el grup hauria de poder comptar amb els coneixements suficients per a entendre quines són les característiques fonamentals de la relació laboral, com també dels drets i les obligacions que se’n deriven. Per aquest motiu pot ser interessant que aquest aprenentatge siga treballat fent servir un llenguatge diferent de l’emprat habitualment. Una proposta interessant en aquest sentit és que el grup realitze un curtmetratge en què apareguen una part dels conceptes que han estat tractats durant aquestes sessions. L’objectiu fonamental d’aquesta proposta és que l’alumnat dispose d’un relat personal a partir d’allò aprés, com també que, després d’aquesta experiència,  siga més conscient de la relació que es pot establir entre aquestos elements i de com poden ser ordenats en el temps. Es tracta, al remat, de traslladar aquestos conceptes tèorics a la ficció perquè l’alumnat senta la necessitat d’aplicar-los en un context diferent d’aquell en què han estat tractats.    



Una proposta en aquesta direcció podria ser la que s’indica a continuació. Es formen grups de no més de quatre persones i se’ls demana que elaboren una història escrita en què apareguen deu conceptes que hagen estat tractats prèviament. A continuació, se’ls demana que la dividisquen en diferents escenes i que, al mateix temps, proposen diferents localitzacions on enregistrar-les. Junt amb aquest treball, és important que es siga conscient que aquestos contextos han de ser representats en la mateixa forma que es produirien en la realitat. Per això, és important que, entre d’altres qüestions, es tinguen en compte consideracions com el vestuari o l’actitud habitual dels personatges en la situació que es vol exemplificar.
Seguidament, caldrà escriure  el guió. Així, hauran de redactar-se els diàlegs entre els diferents personatges que participen com també les acotacions que siguen necessàries per a situar l’acció degudament. Aquesta fase, junt amb la identificació de les escenes i les localitzacions, ens permetrà disposar d’un storyboard.
Pel que fa a la fase d’enregistrament, és important que tinguen en compte que qualsevol mòbil permet gravar imatge amb una qualitat molt alta. Tanmateix, convé tindre en compte algunes conisderacions per a millorar el resultat:
  • Orientació: cal gravar situant el mòbil horizontalment per a evitar que apareguen dues franges negres sobre la imatge una vegada l’editem.
  • Moviments: és convenient evitar-los, especialment pel que respecta a l’ús del zoom. En cas que es considere necessari introduir-los, és important que es pense prèviament quina ha de ser la col·locació de la càmera per a produir l’efecte esperat. En la majoria dels casos, això es podrà resoldre si es disposa de l’angle adequat. En últim lloc, per a evitar la tremolor de la imatge, és convenient recolzar el colze del braç amb què s’està gravant sobre l’abdomen i subjectar-lo amb la ma lliure.
  • LLum: és molt important disposar de la quantitat suficient per a gravar imatges de qualitat. També cal tindre en compte l’orientació adequada per a evitar que es creme (contrallum) o que hi haja ombres (per exemple, si ens situem just baix d’una font de llum).
  • So: és important pujar el volum quan es parle i no situar-se massa lluny de la càmera per assegurar-nos que s’enregistre adequadament. A més, també convé no gravar en exteriors per a evitar el soroll d’ambient.       
  • Resolució: la majoria de les càmeres -siguen de mòbils o no- permeten gravar amb diferents qualitats. És important que aquesta no siga massa alta si no disposem d’un equip prou potent per a poder treballar amb arxius molt pesats.
  • Edició: molts mòbils disposen d’editors per a poder tractar la imatge després de gravada. Aquestos poden descarregar-se debades en molts casos. Així i tot, és cert que els programes que s’utilitzen amb ordinadors de sobretaula ofereixen moltes més possibilitats i que, a més a més, en internet poden trobar-se molts videotutorials que ens poden ajudar a resoldre molts dubtes.  

 

Comentaris