Descobrir la relació laboral



El primer que hem de fer és identificar quins són els principals subjectes que intervenen en una relació laboral i quines són les principals obligacions que se’n dedueixen. És clar, per tant, que l’intercanvi de treball i salari és l’element fonamental que dóna sentit a aquest acord, com també que els interessos i la situació que ocupen cadascuna de les parts que intervenen són en moltes ocasions oposades. Per tal de poder aclarir els elements més importants d’aquesta relació, és convenient poder resumir-los d’una manera el més entenedora possible. Per aquest motiu, pot ser interessant utilitzar una fitxa com la que es mostra a continuació. El seu contingut pot ser completat per l’alumnat a partir de les explicacions del professorat.


Una vegada acabada, és important que el grup siga conscient de quin és l’efecte que aquesta relació té sobre el seu entorn immediat. D’aquesta manera, és més fàcil que aquestos conceptes, que tenen una forta càrrega teòrica, puguen ser identificats per l’alumnat i, per tant, facen possible un aprenentatge més significatiu. És per això, que es proposen dues activitats que persegueixen aquest objectiu.

En el primer dels casos, es tracta de realitzar una xicoteta entrevista a un familiar o conegut. El propòsit fonamental és que els estudiants siguen capaços de formular les preguntes aportant tota la informació necessària perquè puguen ser contestades apropiadament. És clar, per tant, que aquesta situació només es pot produir en cas que es dispose d’un coneixement suficient sobre la matèria que es treballa. Amb aquest objectiu, els materials utilitzats són formalment idèntics amb la intenció que els continguts afectats puguen ser identificats amb facilitat.


En la segona de les activitats l’alumnat ha de realitzar fotografies relacionades amb els continguts que han estat treballats prèviament. Aquestes, a més a més, han d’haver estat fetes dins el seu barri per tal que la resta de grups puga situar-les en un espai que puguen reconéixer fàcilment. Junt amb aquestes imatges hauria d’acompanyar-se un text breu en què, a més d’identificar la matèria, s’afegisca una explicació breu sobre el concepte retratat. És important que tot el grup tinga accés al treball realitzat per tota la classe perquè disposen de la major quantitat d’informació possible. La forma d’aconseguir això dependrà dels mitjans de què es dispose. En cas de no poder comptar amb equips informàtics, poden imprimir-se les fotos i penjar-se en les parets de l’aula. Tanmateix, donat que és habitual que l’alumnat tinga un telèfon mòbil, es poden utilitzar alguna de les aplicacions disponibles per aquest tipus de dispositius. En aquest sentit, pot ser molt interessant treballar amb l’aplicació Google Maps. Aquesta permet que els estudiants puguen inserir fotos dins d’un mateix mapa -compartit prèviament pell professor/a- i que les localitzen en el mateix punt en què han estat fetes. Aquesta possibilitat, a banda de resultar atractiva per a l’alumnat, fa possible compartir la informació d’una forma molt senzilla. Això, a més a més, permet experimentar com, fent servir una metodologia en comú, es pot assolir un resultat col.lectiu a partir de contribucions individuals. D’aquesta manera, per tant, es fa evident la conveniència de fer servir estratègies de treball col·laboratiu per abastar determinat tipus d’objectius. 

Comentaris