1. Aclarir què és un producte ( i què no)

Banksy
Banksy

“Todo necio confunde valor y precio”
Antonio Machado


En primer lloc, hem de tindre present que el producte és un concepte econòmic i que, per tant, el seu significat ha de ser circumscrit a aquesta àrea de coneixement. Això vol dir que no totes les coses que ens envolten poden o han de ser identificades com a productes. Hem de pensar que, des d'aquest punt de vista, els productes estan destinats al seu intercanvi i que, per tant, es requereix algun tipus de condició per accedir al seu consum -en la majoria dels casos, el pagament d’un preu. En altres casos els bens o els serveis poden tindre la consideració de drets. En aquestos casos la forma per poder accedir-hi es justifica a partir de raons diferents que han de ser previstes pels poder públics.

Per a poder aprofundir en aquest tipus de qüestions, pot ser interessant visualitzar el vídeo l’enllaç del qual es mostra a continuació. En aquest extracte es mostra una part de l’entrevista feta a un dels màxims responsables de l’empresa Nestlé durant l’any 2004 en què es fa una reflexió sobre quina ha de ser la forma en què ha de ser definida l'accés a l'aigua de les persones.



Una vegada vist el vídeo anterior, es pot demanar el grup que faça un llistat amb cinc raons per a justificar la seua opinió pel que fa a la polèmica que es planteja respecte a la consideració que ha de tindre l’accés a l’aigua.

En en els últims temps altres béns o serveis han estat objecte d’una controvèrsia pareguda. Aquest ha estat el cas de la vivenda, la calefacció o la cultura, entre d’altres. Des d’aquest punt de vista, pot ser interessant que els estudiants realitzen un xicotet estudi d’investigació i aporten arguments per a defensar les diferents opinions expressades. Aquest tipus d’exercici hauria de permetre l’alumnat descobrir quina és la lògica que subjau en el fet de considerar un be o servei com a producte i, al mateix temps, disposar dels arguments necessaris per a contradir aquest tipus de raonaments.

En aquest últim sentit, Antonio Machado va escriure que “Todo necio confunde valor y precio”. A partir d’aquesta afirmació pot preguntar-se al grup com es poden diferenciar aquestos dos conceptes i, una vegada ho hagen fet, demanar-los que pose’n un exemple.

A més a més, hem de tindre en compte que un producte hauria de servir per satisfer una necessitat. Tanmateix, hem de ser conscients que aquest concepte té un significat especial des del punt de vista d’una economia basada en el consum. Per això, hem de pensar que no es tracta obligatòriament d’alguna cosa de la qual no puguem prescindir sinó d’un desig induït pel propi mercat. A partir d’aquesta primera pot plantejar-se una activitat en què s’elabore una llista indicant cinc exemples de necessitats reals i cinc que no puguen ser considerades així.



Comentaris